Mook en Middelaar is een mooie en groene gemeente. We hebben prachtige diverse natuurgebieden zoals de Sint Jansberg, de Mookerheide en de uiterwaarden langs de Maas met haar Maasheggen. Het is bewezen dat het wonen in een groene omgeving bijdraagt aan het welzijn van mensen en mede daarom moeten we goed voor haar zorgen. Verzuring, verdroging, brandgevaar en versnippering vormen echter een bedreiging. Samen met natuur- en milieuorganisaties wil GroenLinks de natuur sterker maken.
Door verbindingen te maken tussen de verschillende natuurgebieden zoals de Sint Jansberg en de lagergelegen delen aan de Maas, verstevigen wij de natuur. Door het groen nog meer de kernen in te brengen en inwoners ruimte te bieden het groen in hun omgeving zelf vorm te geven, realiseren we een sterke verbinding tussen mens en natuur. Daartoe wil GroenLinks een natuurvisie opstellen.

We staan voor een grote opgave om de klimaatverandering te keren en om tegelijkertijd maatregelen te nemen die het leven in een warmer land veilig en aangenaam houden. Daarom wil GroenLinks op alle mogelijke manieren de bestaande natuur behouden, de dorpen vergroenen en de biodiversiteit versterken. Bij bouwplannen wordt de kwaliteit van het openbaar groen een belangrijk onderwerp.