GroenLinks is dan ook blij dat de gemeente Mook en Middelaar bereid is om een substantiële bijdrage te willen leveren in de opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne. Het plan dat het demissionaire college van B&W ontwikkelt, ziet er goed uit. Met mooie woningen die verspreid worden over de verschillende dorpen. Daarnaast is het wat ons betreft een sterke zet dat deze situatie benut wordt om zowel veel vluchtelingen op te vangen en tegelijkertijd iets te doen voor alle mensen in onze gemeente die al langer naar een woning zoeken. En dat de mogelijke locaties eerst goed worden onderzocht, zodat we achteraf niet voor vervelende verrassingen komen te staan.

Toen wij begin maart jongstleden ons campagnepand openstelden voor de inzamelingen van hulpgoederen voor Oekraïne, waren we verrast door de enorme hoeveelheden spullen die mensen brachten. Dat laat maar weer eens zien dat mensen in Mook en Middelaar voor elkaar zorgen. Wij vertrouwen er dan ook op dat de Oekraïners die over een aantal maanden naar onze gemeente zullen komen, hier een warm welkom zullen krijgen. We realiseren ons ook dat dit veel van onze samenleving zal vergen, en van sommige mensen meer dan van anderen. Laten we daar oog voor hebben en degenen die de zwaarste lasten dragen, ondersteunen.