En onvoorstelbaar maar waar, maar deze motie heeft het niet gehaald.

De andere fracties waren van mening dat er al voldoende regelingen zijn voor gezinnen in armoede of vinden dat niet ontbijten altijd een probleem is van ouders die niet weten wat gezonde voeding is. Ook hoorden we het argument dat er dan misschien kinderen zijn die gebruik maken van de gratis lunch terwijl ze daar geen ‘recht’ op hebben. En men lijkt ernstig te twijfelen of er in Mook en Middelaar wel armoede is onder kinderen.

Wij zijn behoorlijk ontdaan door deze reacties. Op dit moment leeft 9,3% van de kinderen in Nederland in armoede. Voor Mook en Middelaar zou dat zomaar over 100 kinderen kunnen gaan. Door de enorme inflatie en de energiecrisis verwachten we dat dit aantal toe zal nemen. Er zijn regelingen voor mensen die het niet breed hebben, maar juist voor de middeninkomens zijn deze meestal niet beschikbaar. Want volgens de regels verdienen zij teveel. En dat je energierekening verdriedubbeld is, telt dan niet. Ouders zullen er alles aan doen om hun kind zo zorgeloos en gezond mogelijk op te laten groeien, maar steeds meer ouders lukt dat niet. En armoede beschadigt kinderen voor het leven.

Gelukkig kregen we van het college op nagenoeg alle punten uit de motie een toezegging. Dus zonder dat de motie is aangenomen, omarmt het college onze oproep en gaat ermee aan de slag. En voor alle kinderen in Mook en Middelaar is dat de beste uitkomst.

De volledige motie vindt je hier.