GroenLinks heeft samen met de PvdA een motie ingediend, waarin het college van B&W wordt opgeroepen het initiatief voor het verdubbelen en elektrificeren van de Maaslijn te ondersteunen en actief uit te dragen. Deze motie is aangenomen en ondersteund door het college.
Hieronder volgt de tekst van deze motie.

                                                                                                               


                                         Motie over spoorverbinding “Maaslijn”


De gemeenteraad van de gemeente Mook en Middelaar, in vergadering bijeen op 6 december 2012,

Constaterende dat:
- De Maaslijn een enkelspoor treinverbinding is welke Roermond / Venlo met Nijmegen verbindt.
- De Maaslijn niet beschikt over een bovenleiding.
- De Maaslijn door de gemeente Mook en Middelaar loopt, en deze gemeente sinds een paar jaar het station Mook / Molenhoek heeft heropend.
- Formeel de Stadsregio Arnhem Nijmegen concessieverlener is, maar de Provincie Limburg de verantwoordelijkheid voor het concessiebeheer van de stadsregio heeft overgenomen.
- Veolia als concessiehouder de Maaslijn bedient.

Overwegende dat
· De Maaslijn een succes is en vooral tijdens de spits is het reizigersaanbod groter is dan de capaciteit. Dit doet zich op de hele Maaslijn voor maar vooral voor op het traject Cuijk-Nijmegen;
· De overvolle treinen gevaarlijke situaties oproepen;
· Elk jaar de vervoersvraag aan het begin van het nieuwe schooljaar, van augustus tot aan de herfstvakantie, grote hoogten bereikt. Structurele oplossingen voor dit probleem zijn tot nu toe uitgebleven onder andere omdat de drukte tijdelijk leek te zijn namelijk totdat de studenten woonruimte in Nijmegen hadden gevonden. Maar ook na de herfstvakantie puilen de treinen uit;
· De toestroom van reizigers op de noordelijke Maaslijn aan het begin van het school-/studiejaar een structureel probleem is geworden, ook al neemt het aanbod na de piek van september wel iets af. In de maand september ligt het aantal reizigerskilometers ruim 20 % boven het voortschrijdend jaargemiddelde. In oktober en november is dat rond de 10 %. In de winter en het voorjaar ligt het nagenoeg op het jaargemiddelde. Het jaargemiddelde stijgt licht, de pieken en dalen ten opzichte van dit gemiddelde geven blijvend hetzelfde patroon te zien;
· De aanleg van P+R voorzieningen van het station een aantrekkelijke opstapplaats heeft gemaakt voor met name forenzen en studenten. Het aantal geparkeerde auto’s groeit gestaag;
· Om het capaciteitsprobleem op het traject Venlo - Nijmegen het hoofd te bieden de dienstregeling al uitgebreid is van vier naar zeven treinen per uur vanuit Cuijk naar Nijmegen. Dit biedt nog steeds onvoldoende soelaas. Het lijkt wel of meer aanbod weer meer vraag oproept;
· Zeven treinen per uur op dit enkelsporige traject het maximum is. Hoe meer treinen er op het enkelspoortracé rijden des te groter de kans op vertragingen die lang doorwerken, ook bij kleine verstoringen;
· De drukste trein met 3 treinwagonstellen rijdt. Deze uit 9 rijtuigen bestaande trein is voor een aantal stations op het traject de langste trein, die langs het perron kan staan;
· De Maaslijn geen elektrificatie kent, waardoor er noodgedwongen met relatief vervuilende dieseltreinen moet worden gereden;
· De provincie Limburg als concessieverlener, evenals de provincie Brabant en verschillende gemeentes langs de Maaslijn, heeft besloten het verdubbelen en elektrificeren van de Maaslijn te willen ondersteunen;
· De Maaslijn voor de gemeente Mook en Middelaar van economisch en sociaal belang is, niet alleen wat betreft het vervoer van de eigen inwoners, maar ook voor het toegankelijker maken van onze gemeente voor toeristen en recreanten.
· Het voorstellen van een oplossing (dubbel spoor) mogelijk een oplossing op korte termijn niet dichter bij brengt vanwege lange doorlooptijd en hoge kosten.
· Andere mogelijke oplossingen om de capaciteit te vergroten zouden kunnen zijn: plaatselijk dubbel spoor als zogenaamde passeerstroken, treinstellen inzetten met meer capaciteit, bijvoorbeeld dubbeldekkers, perrons geschikt maken voor langere treinstellen.

Besluit:
Het College van B&W op te roepen om:
· In alle zich daartoe lenende situaties en van toepassing zijnde overleggen actief uit te dragen dat er dringend een oplossing moet komen voor het capaciteitsprobleem op de Maaslijn door:
 - aanleg van dubbel spoor met elektrificatie 
 -  ook andere, mogelijk sneller uitvoerbare oplossingen te steunen en onder de aandacht te brengen.
· Het initiatief van de provincie Limburg actief te ondersteunen
· Alle initiatieven van gemeenten en provincies die een oplossing naderbij brengen te ondersteunen.

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Pepijn Baneke, Groen Links


Lee Tonnaer, PvdA