Mook

Mook heeft geen MFC. Het Môks Café in Mook vervult deels dezelfde functie, maar mist ook veel van de faciliteiten en mogelijkheden die de andere dorpshuizen wel hebben. Daarnaast is het gemeentehuis aan vervanging toe en zijn verschillende maatschappelijke organisaties op zoek naar een vaste plek waar ze activiteiten kunnen organiseren en goed bereikbaar zijn voor de inwoners.

Daarom:

• krijgt Mook een Huis van de Gemeente. In dit MFC komt plaats voor het gemeentehuis samen met maatschappelijke organisaties zoals jongerenwerk, Buurtgezinnen, algemeen maatschappelijk werk, de wijkagent en een bibliotheekvoorziening. Ook komt er een ruimte die geschikt is voor het organiseren van culturele activiteiten.

Molenhoek

Er wacht Molenhoek een ingrijpende verandering: er komt een nieuwe woonwijk met ca. 250 nieuwe woningen.

• We committeren ons minstens aan de hoge duurzaamheidsdoelen van de Woondeal. We willen klimaatneutraal en klimaatadaptief bouwen. Dat betekent ook toewerken naar of doorgaan met programma’s als Steenbreek, afkoppelen van regenwater, composteren in de tuin.
  • Huidige en nieuwe bewoners worden betrokken bij de plannen.
  • Groen en natuur zijn de leidraad voor de openbare ruimte.
  • Volkstuinvereniging Middelwaert krijgt een nieuwe plek in onze gemeente.
  • Verder hebben we in Molenhoek aandacht voor de volgende onderwerpen:
    • Het winkelcentrum behoudt onze onverdeelde aandacht zodat het nog aantrekkelijker wordt voor nieuwe ondernemers en voor het winkelend publiek.
    • Samen met jongerenwerk gaan we de overlast van hangjongeren, met name bij het winkelcentrum, tegen.

Plasmolen

Plasmolen herbergt het grootste deel van de horeca in Mook en Middelaar. Dat vraagt om een goede afstemming tussen ontwikkeling voor ondernemers en voor de inwoners. GroenLinks wil dat Plasmolen aantrekkelijk blijft voor toeristen en leefbaar voor inwoners.

• Er komt versnelling in het project Proef Plasmolen
  • Een afvaardiging van de inwoners wordt samen met de ondernemers betrokken bij Proef Plasmolen
  • De parkeerplaats voor de horeca wordt aangepakt.

Middelaar

Het is rustig wonen in Middelaar. Ingeklemd tussen Maas en Mookerplas kent het dorp een bloeiend verenigingsleven met de Koppel als stralend middelpunt. Tegelijkertijd hebben kleinschalige bedrijven zich succesvol in het dorp gevestigd.

• We zetten weer vaart met de bouw van de appartementen aan het Kerkplein, in samenhang met de ontwikkelingen rond de LOB van Gennep.
  • De Koppel is het hart van het dorp. We blijven dit MFC ondersteunen, praktisch als het kan en financieel als het moet.
  • De Kopseweg is een smalle weg met veel (vracht)verkeer omdat aan het eind een industrieel bedrijf gevestigd is. Dit geeft geluidsoverlast en onveilige situaties. De gemeente maakt, in overleg met bedrijf en bewoners, een plan om de verkeerssituatie in deze straat te verbeteren.
  • De gemeente neemt snelheidsbeperkende maatregelen voor verkeer vanaf landschapscamping de Kop via de Kopseweg naar Middelaar.
  • De gemeente handhaaft actief het parkeerbeleid in Middelaar. Door borden neer te zetten waar het moet en door te sanctioneren waar het kan.
  • We verhogen de drempel bij de dorpsgrens vanaf de Pastoorsdijk zodat automobilisten snelheid moeten minderen.
  • Samen met de gemeente Gennep werken we aan de overlast op de Bloemenkamp.
  • Er komt een plan om de verkeersveiligheid aan de Witteweg na de brug te verbeteren.
  • Van de Dorpsstraat maken we een mooie laan met bomen aan beide kanten.