• We verhogen het bedrag dat een bijstandsgerechtigde aan giften mag ontvangen.
  • We starten een proef waarbij mensen in de bijstand een half jaar mogen samenwonen, zonder dat zij gekort worden op hun uitkering.
  • De gemeente voorkomt dat mensen bij de overgang van uitkering naar werk in financiële problemen komen door aanvullende inkomensvoorzieningen langer beschikbaar te stellen.
  • De gemeente stimuleert en faciliteert initiatieven van inwoners die gericht zijn op praktische ondersteuning van minima. Bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van een opslag voor de inzameling van bruikbare goederen waar mensen met een kleine beurs kosteloos gebruik van kunnen maken.
  • Met bedrijven in onze gemeente maken we afspraken over het in dienst nemen van jongeren, ouderen, mensen met een migratieachtergrond en personen met een beperking. Ook helpen we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in onze eigen gemeente aan stageplaatsen waarmee zij ervaringen en vaardigheden opdoen die hen helpen bij het vinden van een baan.
  • Mensen met een lichamelijke beperking kunnen overal aan het werk. De gemeente neemt mogelijke obstakels, zoals het vervoer, weg.
  • We creëren mogelijkheden voor flexibele bijstand. Zzp’ers en flexwerkers met een oproepcontract kunnen eenvoudiger bijstand krijgen over periodes waarin hun inkomen onder het sociaal minimum zit.